Problemer med Exchange 2007 og Outlook 2016

Problemer med Exchange 2007 og Outlook 2016

Jeg er system administrator til dagligt og havde problemer med exchange 2007 og outlook 2016 da en ny medarbejder skulle have installeret Office 2016 på hans arbejds PC.
Vi bruger Exchange Server 2007 i virksomheden og da jeg skulle konfigurere Outlook 2016 fik jeg en fejl meddelelse:

Problemer med Exchange 2007 og Outlook 2016

Denne fejl kommer først efter man har indløst produktnøglen og ifølge Microsoft er det ikke muligt at refundere produktet når først produktnøglen er tilknyttet en live konto.

Microsoft telefon support

Jeg ringede straks til Microsoft support og blev forbundet med en udelandsk supporter. Jeg forklarede ham problemet og han sagde at han ville konferere med hans helpdesk. Efter ca. 5 min på hold, svarede en dansk supporter. Jeg var blevet stillet om til en anden afdeling (ved stadigvæk ikke hvilken afdeling).

Supporteren i den anden ende var ikke sikker på om det var muligt at refundere når produktnøglen allerede var blevet indløst og jeg nævnte at jeg havde chattet med Microsoft support dagen forinden og de sagde at der fandtes en afdeling som hedder “Money back guarantee”. Den var han ikke bekendt med og satte mig på hold for at undersøge. Der gik 10 min før han vendte tilbage og fortalte mig så at jeg skulle over i en anden afdeling… Denne gang sad jeg 15 min på hold inden jeg kom igennem.

Personen som jeg kom i kontakt med kendte dog ikke “Money back guarantee” afdelingen, men sagde at der fandtes en “Make it Right” afdeling som burde kunne hjælpe mig.
På hold igen.

En kvinde tager telefonen og er straks utrolig hjælpsom. Den forrige supporter har forklaret problemet og hun er inde i sagen. Hun får mine kontakt oplysninger og spørger om hun må ringe tilbage, så ville hun have en gratis produktnøgle til Office 2011 (mac) til mig. Jeg sagde “Selvfølgelig! Tak!” og lagde på.

Sammenlagt var jeg over én time i røret med Microsoft. Det er grove løjer…

Løsningen

En time efter fik jeg et opkald fra supporteren som gav mig nøglen direkte over røret. Hun måtte ikke emaile den af sikkerhedsgrunde.

Det sparede os omkring 3500 DKK da Office 2011 ikke sælges mere og kun kan købes som MOL (Microsoft Open License).

Konklusion

Selvom Microsofts telefonsupport kan være utroligt indviklet og trække i langdrag, så formår de at løse problemet og det skal de have ros for.

Jeg synes det er utrolig dårlig stil at deres produkter ikke er bagud kompatible med hinanden. Det er samtidigt heller ikke særligt godt oplyst når man køber Office 2016.
Det står dog i deres systemkrav, men det synes jeg nemt man kan overse – Især fordi man forventer at deres produkter er kompatible.

Det er et kæmpe issue at der er problemer med Exchange 2007 og Outlook 2016 og det tror jeg godt Microsoft ved.

Læs mere om problemer med exchange 2007 og outlook 2016 på nedenstående links:

Outlook 2016 won’t connect to Exchange 2007

 

Passioneret IT nørd med mange års erhvervs erfaring, både i indland og udland.